مسجد جامع یزد

مسجد جامع کبیر یزد در سال 1313 شمسی با شماره 206 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

مسجد جامع یزد

مسجد جامع کبیر یزد در سال 1313 شمسی با شماره 206 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

مسجد جامع یزد

دوستان عزیز و همراه به وبلاگ مسجد جامع یزد خوش آمدید:

با توجه به تعطیلی میهن بلاگ، وبلاگ مسجد جامع یزد از آدرس mosque.mihanblog.com به آدرس mosquee.blog.ir انتقال یافت.


با تشکر: مجتبی کارگر

آخرین نظرات
نویسندگان

رساله ماکسیم سیرو - قسمت اول

دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۸۹، ۰۹:۵۲ ب.ظ

 

 

رساله ماکسیم سیرو بهترین منبع برای علاقمندان به دانستن تاریخچه مسجد جامع یزد است . ماکسیم سیرو نه تنها بیشترین تلاش را برای شناخت ریشه های تاریخی مسجد جامع یزد انجام داده ، بلکه نوشتاری را از خود بجای گذاشته که نبود آن باعث میشد ، کلاف سردرگم تاریخچه مسجد جامع از چیزی که هست ، پیچیده تر گردد . رساله وی به درستی که راه پژوهشگران را روشن میکند .

 

 

نقشه ای که ماکسیم سیرو به مدد دستیاران خود از مسجد جامع یزد ترسیم کرده ، شامل تفکیک تاریخچه فضاها و دیواره های مسجد است که سیر تغییر و تحول مسجد را روشن میکند . اهمیت وی به ویرانه های مسجد قدیم  و بررسی تاریخچه شکلگیری مسجد کنونی منجر به ارائه رساله ای شده که برای پژوهشگران اهمیت بسیار دارد . تصویر برداری وی از ویرانه های مسجد قدیم ، خود سند معتبر و بدون کذبی است که میتوان با استفاده از آن به حال و هوای مسجد در دوره های اولیه ساخت ، پی برد .

 

 

همچنین ماکسیم سیرو در رساله خود به تجزیه و تحلیل تاریخچه مسجد جامع پرداخته و شناخت نسبتا خوبی را به حاکمان و اوضاع اجتماعی دوره های ساخت مسجد پیدا کرده است .

 با اینحال نمیتوان جهت شناخت تاریخ مسجد به رساله وی اکتفا کرد ، بلکه باید از مجموع منابع برای این امر استفاده نمود ، زیرا وی ممکن است که انسانی بسیار آگاه در مورد سیر تحول تاریخ ایران باشد و بخوبی تاریخ را تجزیه کند، اما باید توجه داشت که وی ، یک فرد غیر بومی است و ممکن است زوایایی از تاریخ که از نگاه تحلیلگران بومی بسیار اهمیت دارد ، از نگاه وی پنهان مانده باشد.

 

 

در ضمن باید این توضیح را اضافه کنیم که در رساله وی از منابع مختلف سیاحانی که از یزد دیدن کرده اند نام برده شده ، اما توضیح میدهد که سیاحان به مسجد جامع یزد بسیار کم توجهی کرده اند و بیشتر توجه آنها به قبه دوازده امام یزد بوده است .

 

 

در سلسله مطالب رساله ماکسیم سیرو ، سعی میکنیم تا سیر تحول تاریخچه مسجد را از دیدگاه وی بررسی کنیم .

 

 

ماکسیم سیرو رساله های زیادی دارد از جمله میتوان ، به رساله مسجد یزد خواست یا ایزد خواست ، مسجد جامع بروجرد ، مسجد جامع اردبیل و ... اشاره کرد که همه را بصورت دقیق به نگارش درآورده است . همچنین عکسها و نقشه های موجود در این رساله ها ، سند تاریخی به حساب می آیند .

 

 

نقشه زیر که قبلا نیز به شما معرفی شده بود توسط ماکسیم سیرو و دستیارانش تهیه شده که بسیار دقیق و ماهرانه است، وی در ابتدای رساله خود از همکاران و دستیارانش که در دمای 36 درجه یزد درسال 1937 میلادی برای تهیه این نقشه زحمت میکشیدند تقدیر و تشکر کرده است .

 

 

نقشه مسجد جامع یزد

 

در این نقشه مراحل ساخت و تکمیل مسجد به هشت دوره تقسیم شده که بزرگترین مبحث مربوط به قسمت مسجد اولیه است . وبلاگ مسجد جامع یزد دوره های مختلف موجود در نقشه را به رنگهای متفاوت طبقه بندی کرده است تا درک آن برای شما آسانتر باشد .

 

 

نقشه زیر مربوط به دوره اولیه ساخت مسجد جامع است که در مطالب بعدی به بررسی اسناد موجود درباره آن میپردازیم .

 

 

نقشه مسجد جامع قدیم یزد

------------------------

منابع :

 

 

1-     یادگارهای یزد – تدوین ایرج افشار

 

 

2-     یزدنامه – نگارش و گرد آوری ایرج افشار

 

 

3-     مقاله مهندس صدیقه گلشن – بررسی تاریخچه مسجد جامع یزد – مجله صفه

 

 

4-     سبک شناسی معماری ایرانی – دکتر محمد کریم پیرنیا

 

 

 

نظرات  (۱)

سلام
مطمئنا کمتر کسی از میزان ارزش این مطالب مطلع هست
امیدوارم پاینده باشید دوست من
پاسخ:
سلام یار همیشه همراه ممنون از اینکه وقت گذاشتید و مطلب را مطالعه کردید . موفق باشید .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">